MontessoriLab, στο σπίτι με τους γονείς ή babysitter;
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μελέτη του Πανεπιστημίου της Σορβόννης και του ιατρικού Ινστιτούτου INSERM της Γαλλίας, η οποία προσφάτως δημοσιεύθηκε στο βρετανικό περιοδικό επιδημιολογίας “Journal of Epidemiology and Community Health” (επισυνάπτεται πηγή). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η υψηλής ποιότητας παιδοκεντρική φροντίδα και διαπαιδαγώγηση σε οργανωμένες Μονάδες Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης (ΜΦΠΑΔ) μπορεί να συνδέεται με χαμηλότερα επίπεδα συναισθηματικών διαταραχών.
Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ΜΦΠΑΔ στελεχωμένες από επαγγελματίες, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να προσφέρουν σε ένα παιδί τις αναγκαίες κοινωνικές δεξιότητες, να του εμφυσήσουν καλύτερη συμπεριφορά και δυνατότητα για ομαλές διαπροσωπικές σχέσεις, ιδίως αν το παιδί μείνει σε αυτές για πάνω από ένα χρόνο. Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι οι ΜΦΠΑΔ μπορούν να βελτιώσουν τις γλωσσικές και νοητικές ικανότητες ενός παιδιού.
Οι επιστήμονες αξιολόγησαν τη συναισθηματική ανάπτυξη και εξέλιξη της συμπεριφοράς των παιδιών από τη γέννηση έως την ηλικία των οκτώ ετών, κάνοντας χρήση ερωτηματολογίων που συμπλήρωσαν οι γονείς, όταν τα παιδιά τους ήσαν σε ηλικίες τριών, πεντέμισι και οκτώ ετών, προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο τα παιδιά είχαν συναισθηματικά προβλήματα, έκαναν εύκολα φίλους, ήσαν υπερκινητικά ή με ελλειμματική προσοχή, είχαν άλλες κοινωνικές δεξιότητες κ.α.
Διαπιστώθηκε ότι περίπου το 15% των παιδιών είχαν σημαντικά προβλήματα συμπεριφοράς, όπως χαμηλή ικανότητα συγκέντρωσης, υπερδραστηριότητα, συναισθηματικές διαταραχές, δυσκολία σύναψης φιλίας, κοινωνική αδεξιότητα κ.α.
Η συγκριτική ανάλυση έδειξε ότι τα λιγότερα συναισθηματικά και κοινωνικά προβλήματα είχαν εκείνα τα παιδιά που φοιτούσαν σε οργανωμένες Μονάδες Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης, ενώ τα περισσότερα προβλήματα εμφάνιζαν τα παιδιά που είχαν μεγαλώσει με babysitter.
- Ειδικότερα, οι ερευνητές μελέτησαν 1.428 παιδιά, από τα οποία το ένα τέταρτο φοιτούσαν σε Μονάδες Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης, το ένα τρίτο έμεναν τα πρωινά με την οικογένειά τους και τα υπόλοιπα τα πρόσεχε κάποιος άλλος στο σπίτι (babysitter).
- Σε σύγκριση με τα παιδιά που φοιτούσαν στην ανεπίσημη παιδική μέριμνα, τα άτομα που φοιτούσαν σε παιδοκεντρικές Μονάδες Φροντίδας Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης είχαν μικρότερη πιθανότητα να έχουν υψηλά επίπεδα συναισθηματικών διαταραχών (ORIPW-adjusted=0.35, 95% CI 0.17 to 0.71), προβλήματα σύναψης σχέσεων (ORIPW-adjusted=0.31, 95% CI 0.15 to 0.67) καθώς και απόκτησης κοινωνικών δεξιοτήτων (ORIPW-adjusted=0.50, 95% CI 0.28 to 0.90).
- Τα παιδιά που έλαβαν φροντίδα από babysitter είχαν περισσότερες πιθανότητες ανάπτυξης συμπεριφορικών και κοινωνικών προβλημάτων (ORIPW-adjusted = 1.72, 95% CI 1.05 – 2.81).
Πηγή: https://jech.bmj.com/content/early/2018/08/14/jech-2017-210393